Wróc Wróć do poprzedniej strony

Rowerowe prawo jazdy – ZA i PRZECIW

O projekcie

22.08.2018r.

W zeszłym roku zginęło na polskich drogach 220 rowerzystów. Prawie 4 tys. cyklistów odniosło w wypadkach poważne obrażenia. Oczywiście, to nie znaczy, że właśnie rowerzyści byli sprawcami tych wszystkich wypadków. Według statystyk policyjnych przyczynili się do około 1500 spośród nich. To jednak sporo. Może więc powinni przechodzić test umiejętności, zanim wyruszą samodzielnie na ulice?

1. Co zarzucają rowerzystom kierowcy?

Wielu kierowców skarży się, że rowerzyści jeżdżą zbyt brawurowo i łamią przepisy. Zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim:

  • braku sygnalizowania manewrów, zwłaszcza skrętów
  • pokonywania skrzyżowań na czerwonym świetle i to przed samymi maskami ruszających samochodów
  • braku przepisowego oświetlenia roweru po zmroku, co powoduje, że w ostatnim momencie udaje się zauważyć sunący skrajem jezdni cień na dwóch kółkach

2. Co zarzucają rowerzystom piesi?

  • szaloną, zbyt szybką jazdę po chodnikach i skrzyżowaniach chodników ze ścieżkami rowerowymi, która często kończy się bolesnym zderzeniem. Zazwyczaj gorzej na tym wychodzi pieszy
  • brak dzwonka, którym rowerzysta, skoro już jedzie po chodniku, mógłby uprzedzić o swej obecności za plecami pieszego
  • nagłe „przeskoki” z jezdni na chodnik i z chodnika na jezdnię
  • karkołomną jazdę przez przejścia dla pieszych, na których to jednak piesi mają pierwszeństwo

Czasem można też usłyszeć, że cykliści maja kłopot decyzyjny – czy są raczej pieszymi, do których należą chodniki i pasy na przejściach, czy też raczej kierowcami pojazdów, co prawda na dwóch, a nie czterech kołach. Inaczej mówiąc – trudno przewidzieć ich zachowanie.

3. Co mówią policyjne statystyki?

Na ich podstawie trzeba przyznać, że kierowcy i piesi mają nieco racji. Najczęstsze przyczyny wypadków, które spowodowali w zeszłym roku rowerzyści to:

  • nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu – 518 wypadków
  • nieprawidłowy manewr skrętu – 188 wypadków
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 116 wypadków

4. Czy warto wprowadzić testy dla rowerzystów?

Trzeba pamiętać, że nie każdy rowerzysta jest jednocześnie kierowcą samochodu. Trudniej więc mu się odnaleźć w normalnym ruchu drogowym. Według statystyk policyjnych, sporo wypadków powodują dzieci do 14 roku życia. W 2017 roku spowodowały prawie 281 wypadków. Ile z tego wynikało z niewiedzy i braku doświadczenia?

Może więc warto wprowadzić rozwiązanie austriackie. Tam dzieci przechodzą kurs ruchu drogowego, zakończony egzaminem, w czasie czwartego i piątego roku nauki w szkole podstawowej. Organizuje go szkoła razem z lokalną policją.

Są też inne typy szkolnych kursów, ale chodzi w nich o to samo – o jak najlepsze przygotowanie dzieci do samodzielnej jazdy na rowerze. Niektóre szkoły dodają do zwykłej nauki zasad także szerzej rozumianą praktykę, czyli wspólne wycieczki. Dzieci uczą się więc zasad ruchu drogowego tak jak tabliczki mnożenia.

Może więc taki kurs i test, który można by już zdawać, tak jak w Austrii, w wieku lat 10, przydałby się naszym rowerzystom?


Dane statystyczne wg portalu www.prawodrogowe.pl

Zobacz również

Inicjatywy
Rowerowe prawo jazdy – ZA i PRZECIW

  • 22.08.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Inicjatywy
Rowery miejskie czwartej generacji. Zbieramy ZA i PRZECIW

  • 11.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Inicjatywy
Gdzie w Poznaniu powinny stanąć liczniki rowerowe? Czy podoba się Wam design?

  • 10.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0