Wróć do aktualności

Polska rewolucja rowerowa

Administrator Serwisu
10.01.2021r.
Komentarzy: 0

W sklepach, gdzie dziesiątki nowych rowerów czekały na kupujących, pustawo. Warsztaty rowerowe pracują niemal 24 godziny na dobę, a mimo to kolejki są coraz dłuższe. Na rower na zamówienie czeka się jak na wizytę u lekarza – specjalisty. Miasta pokrywa coraz gęstsza sieć ścieżek rowerowych i trudno właściwie mówić o przerwie w sezonie, mimo, że część miejskich dwukołowców zimuje aż do marca. Jak stąd wynika – rowerowa rewolucja dotarła i do Polski. Potwierdzają to też liczby. Z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 dla Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, że 41 procent Polaków wybiera jednoślad zamiast innych środków transportu, a 20 procent rowerzystów jeździ teraz więcej niż przed rokiem.

  1. Rowerowa ucieczka przed pandemią koronawirusa

Niewątpliwie, w wielu przypadkach, decyzja o kupnie roweru, albo „reaktywacji” tego już posiadanego, wynikała w mniejszym stopniu z troski o planetę, a w większym – z troski o własne zdrowie. Dwukołowiec jest bowiem jedynym środkiem lokomocji, który pozwala zachować tak powszechnie zalecany dystans społeczny.

Tego dystansu nie zapewnia podróżowanie komunikacją miejską i taksówkami. Samochód wydaje się bezpieczniejszy, ale tylko w tym przypadku, jeśli wozimy nim osoby, z którymi mieszkamy. W tym przypadku po prostu ryzykujemy tak samo, jak w domu. Przewożenie osób z dalszej rodziny, czy też przyjaciół, wiąże się już z pewnym koronawirusowym zagrożeniem. Na rowerze natomiast każdy jest „sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem”.

Już w kwietniu WHO rekomendowało ten właśnie sposób przemieszczania się, jako najbardziej bezpieczny. Uświadomienie sobie tego przez większość obywateli państw, zmagających się z falami pandemii, przyspieszyło nie tylko rowerową rewolucję, ale i wdrażanie idei Europejskiego Zielonego Ładu.

  1. Drzewa, ścieżki, rowery i piesze marsze

Niewątpliwie kolejne lockdowny i związana z nimi zdalna praca, która nie wymaga codziennego dojazdu samochodem, czyli mniej zanieczyszczeń, więcej ciszy, a jednocześnie tęsknota za zielonymi przestrzeniami i świeżym powietrzem, wpłynęły na decyzje włodarzy wielu miast.

Wystarczy przyjrzeć się Europie. We Włoszech, a ściślej w Mediolanie, stolicy Lombardii, która najbardziej ucierpiała z powodu epidemii koronawirusa ogłoszono plan pod hasłem „Strade Aperte” Chodzi przede wszystkim o niezbyt kosztowne, ale bezpieczne tymczasowe ścieżki rowerowe, szersze i wygodniejsze chodniki dla pieszych, a także ograniczenia prędkości samochodów do 30 km/h. Część ulic będzie przeznaczona przede wszystkim dla rowerzystów i pieszych.

Znacznie poważniejszą rowerową rewolucję przeżywa Francja. W Paryżu ma powstać około 650 km tymczasowych i stałych ścieżek rowerowych. Część była gotowa już w maju 2020, żeby można było z nich korzystać zaraz po zakończeniu pierwszego lockdownu. Do 2024 roku przyjazna rowerzystom ma być każda ulica stolicy Francji. A do tego – obsadzona zielenią. Tymczasowe ścieżki rowerowe powstały i powstają nadal także w innych francuskich miastach. Tych miast jest sporo, bo aż 116.[1]

Ścieżki rowerowe stały się rodzajem oręża w walce z pandemią w Atenach, Berlinie, Budapeszcie i Dublinie.

Dobra infrastruktura to jedno, ale pojawiły się też inne metody motywacji. W wielu europejskich krajach państwo dopłaca do naprawy albo kupna roweru. Jest tak we Francji i w Wielkiej Brytanii. Brytyjski rząd rozdaje od lata vouchery na naprawę szwankującego sprzętu, warte 50 funtów. Rower może też zapisać na receptę lekarz. Francuski rząd płaci po 50 euro warsztatom, które podejmą się prostych napraw.

  1. Rewolucja rowerowa w Polsce

Na tym tle Polska wypada dość blado, chociaż nie dramatycznie blado. Oczywiście, dopłat do napraw rowerów na razie nie przewidziano. Natomiast tym, co cieszy, jest wzrost zainteresowania jazdą na rowerach nawet bez dodatkowych zachęt finansowych.

Według raportu “Rowerowej Rewolucji”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe[2], dla ponad 40 procent Polaków pojazdem pierwszego wyboru stał się właśnie ten dwukołowiec.

Znacznie większa grupa respondentów badań PTS, bo aż 73 procent, jeździ na rowerze rekreacyjnie.

Bardzo byśmy chcieli, żeby […]to 73 procent respondentów to byli ci, którzy jeżdżą na co dzień rowerem, żeby to byli codzienni użytkownicy. Z naszych badań wynika, że 25 procent rowerzystów pokonuje dystans 20-50 km tygodniowo. Niemiecki rowerzysta dziennie robi te 20 kilometrów”. – mówi prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, Krzysztof Dylewski. Stąd też badania i kampania „Rowerowa rewolucja”.

Co polscy rowerzyści chcieliby poprawić? Aż 63 procent chciałoby rozbudowy infrastruktury rowerowej. Jednocześnie niemal 1/3 badanych uważa, że część z istniejących już ścieżek jest po prostu źle zaprojektowana. Trudno się dziwić, biorąc pod uwagę zaskakujące i nagłe przechodzenie rowerowej trasy w chodnik dla pieszych, koniec ścieżki na wiacie przystankowej, czy słabe oświetlenie. To ostatnie krytycznie oceniło 34 procent respondentów. Podobna grupa ma zastrzeżenia do długości tras.

Ile tak naprawdę można przejechać w Polsce na rowerze? Okazuje się, że nie tak niewiele.  Według PTR mamy 14 tys. km ścieżek rowerowych. Najwięcej – na Mazowszu i w Wielkopolsce, a najmniej –  w Świętokrzyskiem i na Opolszczyźnie.

Najbardziej jednak pożądanym typem dwukołowca jest rower miejski. W trakcie badania taki zakup planowała 1/3 respondentów. Można stąd wnioskować, że rowerowa rewolucja rozpoczęła się w Polsce w aglomeracjach.

  1. Poznań, Gdańsk, Kraków w rankingu ECF

To, że aglomeracje najbardziej spektakularnie przeprowadzają rowerowe rewolucje potwierdza ranking Europejskiej Federacji Cyklistów. Na przykład, biorąc pod uwagę tak zwane „covidówki”, czyli tymczasowe drogi rowerowe, wytyczone na czas pandemii, EFC pierwsze miejsce przyznaje Poznaniowi z prawie 13 km „covidówek”. Dobrze w rankingu wypada też Gdańsk (ponad 8km) i Kraków (7 km).[3]

Ruch rowerowy był też w tych trzech miastach, zwłaszcza w miesiącach po pierwszym lockdownie, bardzo dynamiczny.

W tym roku po raz pierwszy w historii, na najbardziej uczęszczanej drodze rowerowej w Gdańsku, czyli w Pasie Nadmorskim, odnotowano już w październiku milionowego rowerzystę. Pomiary są w pełni wiarygodne.

Ruch rowerowy w Gdańsku monitorowany jest całodobowo dzięki automatycznym licznikom rowerowym rozmieszczonym na stałe w 29 lokalizacjach przy trasach rowerowych. Dwa z nich, w Śródmieściu przy ul. 3 Maja oraz we Wrzeszczu przy al. Grunwaldzkiej wyposażone są w wyświetlacze wskazujące aktualny ruch rowerowy. Wyniki pomiarów gromadzone są w internetowej bazie danych i udostępniane na stronie rowerowygdansk.pl.[4]

Z kolei Kraków ma może mniej imponujące wyniki na liczniku, ale za to wielkie plany na najbliższą przyszłość. Zarząd Transportu Publicznego w tym mieście zamierza utworzyć i prowadzić miejską wypożyczalnie rowerów elektrycznych. Na ten cel zarezerwowano 72 miliony złotych. W tym roku na krakowianie będą mogli skorzystać z 500 jednośladów wspomaganych elektrycznie. Docelowo, w 2025 roku, ma być ich 3 tysiące.

Poznańskie osiągnięcia zeszłego rowerowego roku można natomiast po prostu ocenić tutaj.

Jedno jest pewne –  rowerowa rewolucja w Polsce z pewnością już się zaczęła. Jak się wydaje, nie ma już od niej odwrotu. Tym bardziej, że nie ma sensu zawracać na początku drogi, nawet, jeśli wydaje się długa i kręta.

[1] Na podstawie https://www.euractiv.pl/section/energia-i-srodowisko/news/koronawirus-europejski-zielony-lad-paryz-mediolan-sciezki-rowerowe/

[2] Na podstawie https://www.money.pl/gielda/psr-63-polakow-chce-rozbudowy-infrastruktury-rowerowej-6541903415756929a.html

 

[3] Na podstawie: https://oko.press/w-pandemii-miasta-przechodza-zielona-pieszo-rowerowa-rewolucje/

[4] https://www.rowerowygdansk.pl/wiadomosci/Nadjezdza-milionowy-rowerzysta,a,3340

 

Zobacz również

Otwarte tematy
A gdyby tak w powietrzu? Oryginalne pomysły na ścieżki

  • 11.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 1
Aktualności
„Premia za złom” w Finlandii

  • 28.12.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Będzie łatwiej jeździć rowerem – pakiet dla mobilności w Poznaniu

  • 15.05.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

  • 16.09.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Od 10 października na rowerze w maseczce

  • 10.10.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Odjazdowe Święta czyli #Oddaj Rower

  • 12.12.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0