Wróć do aktualności

Na rowerze – w kasku, czy bez?

Administrator Serwisu
19.08.2019r.
Komentarzy: 0

Czy kask powinien być obowiązkowym wyposażeniem każdego rowerzysty? Czy jest gwarancją ocalenia głowy w razie wypadku na drodze?

Zwolennicy tej ochrony głowy twierdzą, że tak właśnie jest, a swoje przekonanie najczęściej ilustrują zdjęciem tłuczonego młotkiem arbuza – w kasku i bez. Łatwo się domyślić, że arbuz bez kasku rozpada się na drobne kawałki. Jest jednak spora różnica między głową rowerzysty, a arbuzem, istnieje więc też spora grupa przeciwników kasków. Chodzi im nie tylko o wiatr we włosach, ale i fakt, że przy silnym uderzeniu głową w twardą powierzchnię, ucierpi przede wszystkim kręgosłup i żaden kask tego nie zmieni. W większości krajów Europy kask nie jest obowiązkowy, przynajmniej w mieście, aczkolwiek muszą go zakładać najmłodsi.

Zaczynamy od argumentów na rzecz kasku, ale przeciwnikom tego nakrycia głowy też oddamy głos.

  1. Dlaczego warto jeździć w kasku?
  • Kask polecają niemal wszyscy, którym zdarzył się wypadek na rowerze i to jest bardziej przekonujące, niż obraz rozbijanego arbuza

Jeździłem w kasku, ale właściwie nie chodziło mi o bezpieczeństwo. Raczej o to, żeby „wyglądać bardziej profesjonalnie”. No, czasem do sklepu. I właśnie kiedyś, koło sklepu, przyłożyłem w dostawczaka. Stojącego. Jechałem powoli, na swoje szczęście, ale zagapiłem się. Ogłuszyło mnie z lekka i ocknąłem się na asfalcie. Jak leciałem – nie wiem. Zwichnąłem obojczyk, poobijałem łokcie i kolana, przez kilka dni wszystko mnie bolało, ale głowa była cała. A uderzyłem w ten samochód właśnie głową. – opowiada Piotrek. – Od tego czasu jeżdżę w kasku z przekonania. Nie, żebym sobie przestał ufać, ale jednak.. Strzeżonego Pan Bóg strzeże”.

  • Kask przyda się przy nauce jazdy na rowerze

Dlatego też w niektórych krajach obowiązek zakładania kasku mają dzieci i młodzież. Na przykład w Austrii, Chorwacji, Hiszpanii i Czechach. W tym ostatnim nawet prawo jest dość restrykcyjne, bo kask obowiązuje do 18-tego roku życia. W Polsce – w planach jest ustanowienie takiego obowiązku dla dzieci do lat 14. Jednak i dorośli, którzy postanowili rozpocząć naukę, powinni pomyśleć o tym dodatkowym zabezpieczeniu. Początkujących czekają wywrotki, a nie opanowali jeszcze sztuki w miarę bezpiecznego upadku na podłoże.

Nie zmuszałam córki do noszenia kasku, dopóki jej nie zobaczyłam przelatującej nad kierownicą roweru. To cud, że nic jej się wtedy nie stało. – mówi Marta, mama dziesięciolatki. – Myślami byłam już na ostrym dyżurze w szpitalu. Nigdy więcej nie wypuściłam jej na rower bez kasku.

  • Kask jest konieczny w czasie jazdy w dużej grupie i wyścigów

Trzeba pamiętać, że w dużej grupie o wypadek nieco łatwiej. Zawsze ktoś komuś może zajechać drogę, a upadek jednego kolarza często powoduje efekt domina. Nie chodzi tylko o uderzenie o ziemię, czy asfalt, ale też zderzenie się z innym kolarzem, albo drzewem, kiedy próbujecie ominąć kogoś, kto już się przewrócił. Podobne zasady rządzą zawodami. Tu niebezpieczeństwo jest większe, bo i prędkość jest większa.

  • Kask chroni przed deszczem, upałem, zimnym wiatrem, czy zahaczeniem włosami o gałęzie drzew na leśnej drodze.

Niestety, nie chroni fryzury. Warto więc związać włosy, albo jeszcze raz je ułożyć po przybyciu do celu, na przykład – do pracy. Działa tu zasada coś za coś – w przypadku upału w kasku unikniecie bólu głowy, a w przypadku deszczu i wiatru bez kasku dotrzecie do pracy uczesani przez warunki atmosferyczne, czyli w niewiele lepszym stanie.

  1. Jak odpowiednio dobrać i założyć kask?

Trzeba pamiętać o tym, że kask nie spełni swojej roli, jeśli nie będzie odpowiednio dopasowany. Coś, co bez przerwy zjeżdża na oczy, balansuje na głowie albo boleśnie ją uciska, na pewno nie ułatwi jazdy. Jak temu zapobiec?

  • Trzeba zmierzyć obwód głowy. Wystarczy do tego zwykła miarka krawiecka. Powinniście owinąć ją dookoła głowy około 2 cm nad brwiami i nad uszami. Oczywiście, kask i tak trzeba przymierzyć, ale już będziecie wiedzieć, jakiego rozmiaru szukacie.
  • Przód kasku powinien być w tym miejscu, gdzie przyłożyliście miarkę. Na tej samej wysokości powinien być tył. W ten sposób kask chroni i czoło i potylicę.
  • Sprawdzian stabilności. Kaski mają z tyłu pokrętła regulacyjne. Musicie je tak ustawić, żeby kask nie przesuwał się przy gwałtownym pochylaniu głowy i obracaniu jej na boki. Oczywiście, tę kontrolę należy przeprowadzić zanim wsiądziecie na rower.
  • Nie zapomnijcie o zapięciu sprzączek pod brodą. Żeby sprawdzić, czy kask się nie zsunie w czasie ewentualnego upadku, wystarczy ziewnąć. Jeśli w tym momencie poczujecie, że wsuwa się Wam głębiej na głowę, kask leży jak ulał.
  • Pozostały jeszcze paski boczne. Musza być tak ułożone, żeby mieściły się między nimi uszy. Najczęściej – w kształt litery V.
  1. Czy rzeczywiście trzeba i warto jeździć na rowerze w kasku?

Kaski rowerowe mają też wielu przeciwników. Jest nawet specjalna grupa w mediach społecznościowych[1], prowadzona przez European Cyclist Federation, zatytułowana „Ask me why I cycle without a helmet” („Spytaj, dlaczego jeżdżę na rowerze bez kasku”).  Nie chodzi tu tylko o to, że nie wszyscy uważają kaski za estetyczne i twarzowe nakrycia głowy. Argumentów przeciw jest więcej.

  • Nie wystarczy jeden kask na całe życie. Po wypadku – natychmiast trzeba kupić nowy, nawet wtedy, kiedy nie widać wyraźnych uszkodzeń. Jednak, co istotne, w ciągu 5-ciu lat bezwypadkowej jazdy, również powstają mikrouszkodzenia, co oznacza marsz do sklepu po kolejny egzemplarz. Często więc podnoszony jest argument, że mniej chodzi o bezpieczeństwo, bardziej – o nakręcanie koniunktury.
  • Wbrew pozorom, jeśli komuś przydarzy się rowerowy wypadek, bardziej ucierpią obojczyki, kręgosłup, narządy wewnętrzne, a nawet twarz, której kask raczej nie chroni, niż głowa.
  • Przy silnym uderzeniu głową o asfalt, mur, czy drzewo – kaski pękają, czyli nie spełniają przypisywanej im roli. Tak uważa, między innymi, Henry Marsh, neurochirurg ze Szpitala Świętego Jerzego w Londynie[2]. Jego zdaniem – kaski stwarzają złudne poczucie bezpieczeństwa. Są zbyt nietrwałe, żeby chronić przed uszkodzeniem mózgu w razie wypadku, ale prowokują ich posiadaczy do bardziej brawurowej jazdy.
  • Badania prowadzone w Wielkiej Brytanii wskazują też, że kierowcy są mniej ostrożni wobec rowerzystów w kaskach. Uznają ich za bardziej doświadczonych. Najszerszym łukiem omijają za to rowerzystki bez kasków.[3]
  • W Holandii tylko 1 na 200 rowerzystów używa kasku i z reguły wyłącznie dlatego, że jeździ sportowo. Praktycznie wszyscy, od dzieci po starców, nawet o kaskach nie myślą. Po prostu zdecydowali, że o wiele ważniejsze jest budowanie kultury codziennej jazdy na rowerze, a także bezpiecznych ulic, niż ubieranie ludzi w zbroję.[4]
  • Najbardziej nonkonformistycznie nastawieni rowerzyści pytają też, dlaczego, skoro ich namawia się do noszenia kasków, nie ubrać w nie także pieszych, czy też kierowców. I jedni, i drudzy są tak samo narażeni na urazy głowy.

W większości krajów kaski dla rowerzystów nie są obowiązkowe. Wyjątki to Australia i Nowa Zelandia, niektóre stany w USA i Kanadzie. W Hiszpanii kask obowiązuje poza terenem zabudowanym, ale nie w czasie upałów i nie w czasie jazdy pod górę. W Słowacji – poza terenem zabudowanym. Niektóre kraje, jak na przykład Francja, zalecają kaski, ale nie regulują tego prawnie. Niemal wszędzie kaski muszą zakładać dzieci, przy czym różne są górne granice wieku, czyli moment, kiedy to kask można już zdjąć i poczuć wiatr we włosach.[5]

Jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy kask może uratować życie, nie ma. Jeśli prawo o tym nie decyduje, pozostaje indywidualny wybór, czyli to, co dyktuje Wam zdrowy rozsądek.

[1] https://www.facebook.com/no.helmet.law/

[2] https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/10866273/Cycle-helmets-are-useless-says-brain-surgeon.html

[3] https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/10866273/Cycle-helmets-are-useless-says-brain-surgeon.html

[4] https://www.vox.com/science-and-health/2018/8/28/17789510/bike-cycling-netherlands-dutch-infrastructure

[5] http://wrower.pl/prawo/kask-rowerowy,2310.html

Zobacz również

Aktualności
System roweru miejskiego Mevo zbyt popularny jak na swoje możliwości

  • 12.04.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Gdynia wyrusza do pracy na rowerze

  • 04.03.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Wydarzenia
Gorzowska Masa Rowerowa

  • 01.07.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
W słuchawkach, czy bez – jak jeździć na rowerze?

  • 17.07.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Wrocławskie Święto Rowerzysty

  • 08.06.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Jak ulżyć rowerzyście? Przez podatki!

  • 28.03.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0