Wróć do aktualności

Na dłuższą wyprawę – z sakwami, czy z przyczepką?

Administrator Serwisu
28.09.2020r.
Komentarzy: 0

Kilkudniowa rowerowa wyprawa wymaga przynajmniej kilkukilogramowego bagażu. W co się spakować, żeby jazda była jak najbardziej komfortowa? Wielki plecak na ramionach nie byłby dobrym pomysłem. Rowerowy koszyk okaże się z pewnością za mały. Pozostaje więc wybór między sakwami a przyczepką. Każda z tych opcji ma swoje zalety. Wszystko zależy od tego, co musimy zabrać ze sobą, czyli z jakim obciążeniem wyruszamy. Nie bez znaczenia jest też trasa. Jeśli ma to być jazda po górach, albo leśnych wykrotach – bez wątpienia lepsze będą sakwy. Podróż równą drogą, bez ostrych zakrętów, może okazać się przyjemniejsza z przyczepką.

  1. Dylematy przed wyjazdem

Zanim zdecydujemy się, czy wyposażyć rower w przyczepkę, czy w sakwy, rozważmy nie tylko, jak skomplikowana będzie trasa, ale i cały plan wyprawy, a przede wszystkim – noclegi i wyżywienie. Dokładniej mówiąc, czy zamierzamy biwakować, na dworze, bez względu na warunki pogodowe i samodzielnie gotować posiłki, czy też postawimy na komfort pensjonatów, kawiarni i restauracji.

W tym pierwszym przypadku trzeba oczywiście pomyśleć o namiocie i śpiworze, większej ilości ubrań, bo pogoda bywa kapryśna, a także o sprzęcie do gotowania, czyli kuchence turystycznej, paliwie do niej (gaz lub benzyna) oraz o garnkach i naczyniach. Weźmy też pod uwagę, że będziemy wieźć ze sobą zapasy żywności albo robić zakupy po drodze, a to też wymaga pewnej „przestrzeni bagażowej”.

Do tego warto pamiętać o sprzęcie elektronicznym, w pierwszej kolejności o power banku, dzięki któremu będzie można doładowywać telefon w miejscach, gdzie trudno o gniazdko z prądem. O ile oczywiście nie zamierzamy się ze swoim smartfonem rozstać na czas podróży.

Ważna jest oczywiście apteczka, z plastrem na wypadek obtarć, lekami przeciwbólowymi i wszystkim, co uznamy za konieczne.

Wreszcie, ponieważ nie ma niezawodnego sprzętu, musimy mieć przy sobie narzędzia do drobnych napraw, zapasowe dętki, skuwacz i spinkę do łańcucha, nawet, jeśli przed wyjazdem poddaliśmy rower dokładnemu przeglądowi.

Teraz dopiero, biorąc pod uwagę trasę, czas wyprawy i sprzęt, który zabieramy, a także własną kolarską sprawność, możemy ocenić, co przyda nam się bardziej – przyczepka, czy sakwy.

  1. Przyczepki rowerowe

Decydując się na przyczepkę rowerowa, musimy dokonać jeszcze jednego wyboru – dwukołowa, czy jednokołowa.

  • Przyczepka dwukołowa:

Przed wyjazdem potrzebny jest trening, ponieważ przyczepka dwukołowa nieco utrudnia jazdę:

– na zakrętach odczujemy niestabilność, bo rower lekko się przechyla, a przyczepka nie;

– z przyczepką trudniej omija się przeszkody;

– jest szersza niż rower i przez cały czas trzeba o tym pamiętać.

Główną zaletą dwukołówki jest jej pojemność. W tych największych zmieścimy nawet 90 kg zawartości. Pozostaje tylko pytanie, czy damy radę coś tak ciężkiego uciągnąć na rowerze.

Wiele przyczepek dwukołowych przystosowana jest do przewozu dzieci. Jeśli więc zabieramy maluchy na wycieczkę – wybierzemy dwukołówkę, pamiętając, że spokojnie, przy okazji innej wyprawy, przyczepkę możemy wykorzystać do przewożenia bagażu. Może to być, na przykład:

dwuosobowy Voyager 

amortyzowana przyczepka 3 w 1 LED 

  • Przyczepka jednokołowa:

– jest lżejsza niż dwukołowa;

– nie sprawia problemów na zakrętach, nawet przy szybkiej jeździe;

– nie utrudnia manewrowania na rowerze;

– niektóre modele bez problemu można przekształcić w torbę do noszenia na ramieniu.

Warto tutaj przyjrzeć się modelom Extrawheel. To polska firma, która cieszy się zasłużoną renomą.

  1. Sakwy rowerowe

Jeśli jesteśmy mistrzami pakowania, albo wyprawa nie będzie przesadnie długa, znacznie wygodniejszym wyposażeniem roweru będą sakwy.

Tutaj także mamy do czynienia z dwoma rodzajami:

  • Sakwy tylne, które umieszczamy, jak sama nazwa wskazuje, na tylnym bagażniku roweru, a dokładnej – po obu jego stronach. Jedna taka torba może mieć nawet pojemność do 20 kg. Trzeba jednak pamiętać, że im bardziej je wypełnimy, tym bardziej będzie nam się unosić https://allegro.pl/oferta/duza-torba-rowerowa-na-kierownice-sakwa-na-rower-9263445015przednie koło. Dlatego lepiej nie przesadzać z ciężarem, a dla równowagi – umieścić też na rowerze nieco bagażu z przodu. Co istotne – lepiej wybrać sakwy montowane na hakach. Jeszcze lepiej – jeśli nie będą połączone ze sobą. Przypniemy więc dwie osobne torby.
  • Sakwy na kierownicę, montowane na kierownicy roweru. Mają znacznie mniejsza pojemność niż sakwy tylne, ale pozwalają zachować równowagę przodu i tyłu dwuśladu, a poza tym – tutaj można zapakować wszystko to, co dobrze jest mieć pod ręką, choćby telefon, zwiniętą w rulon kurtkę przeciwdeszczową, czy też mapę okolicy.
  • Zarówno w przypadku sakw montowanych z tyłu, jak i z przodu ważne jest i to, żeby materiał, z którego są wykonane, był wodoodporny. Inaczej sporo naszego ładunku poważnie ucierpi.
  • Warto sakwy wyposażyć w elementy odblaskowe, w myśl zasady, że im bardziej jesteśmy oświetleni na drodze, tym lepiej.

Zobacz również

Aktualności
Pierwszy na świecie rower o napędzie wodorowym

  • 11.01.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Rowerowy pomnik z Poznania pokonał już prawie 5 tysięcy kilometrów

  • 16.01.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
System roweru miejskiego Mevo zbyt popularny jak na swoje możliwości

  • 12.04.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Oddaj rower dla dzieci z domów dziecka

  • 03.11.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Otwarte tematy
A gdyby tak w powietrzu? Oryginalne pomysły na ścieżki

  • 11.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 1
Aktualności
Zero waste, czyli naprawiamy zamiast kupować nowy rower

  • 04.08.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0