Wróć do aktualności

Kolarstwo pokojowe, czyli rowery stacjonarne i trenażery

Administrator Serwisu
15.04.2020r.
Komentarzy: 0

Pokojowe, balkonowe, korytarzowe – wszelkie formy kolarstwa domowego mogą się teraz przydać. Ważne, żeby utrzymać formę i to wbrew pandemii koronawirusa.

Pomóc może w tym trenażer lub zwykły rower stacjonarny.  Warto o tym pomyśleć, bo parki, bulwary, skwery i lasy są zamknięte, a większość z nas pracuje zdalnie, więc okazji do przejażdżki jest naprawdę niewiele. Najwyżej – do sklepu. Z kalendarza wypadły nam wyprawy z przyjaciółmi, a zewsząd, przynajmniej kilka razy dziennie słychać hasło „Zostań w domu!”.  Używając trenażera, albo roweru stacjonarnego możemy jednak ćwiczyć, jak na zwykłej trasie – odpowiednie oprogramowanie może symulować podjazdy, zakręty, a nawet – wyprawę w egzotyczne krajobrazy.

  1. Rower stacjonarny – wyposażenie

Wszystko zależy nie tylko od tego, jaką sumę chcemy przeznaczyć na zakup, ale też ile mamy miejsca w domu (chodzi też o to, jak głośno rower pracuje) i ile osób będzie z niego korzystało. Jeśli więcej niż jedna osoba, warto zainwestować w sprzęt, który ma regulację siodełka i kierownicy. Przy wyborze sprawdźmy też wagę. To istotne, jeżeli rower będzie przenoszony z miejsca na miejsce.

Wyposażenie przydatne przy wyborze:

  • Skala obciążenia, inaczej mówiąc, stopnie trudności jazdy, przewidziane przez producenta. Dzięki temu łatwiej jest dostosować trening do własnych możliwości;
  • Jeśli zdecydujemy się na tak wyposażony rower, zyskamy wgrane programy ćwiczeń, a także informację o interesujących nas parametrach – na przykład, jaki dystans przebyliśmy, czas jazdy i ilość kalorii, których pozbyliśmy się w czasie treningu;
  • Mierniki tętna. Zazwyczaj funkcja ta działa w dwóch wariantach:

– pas telemetryczny, który przesyła sygnał do komputera rowerowego,

– sensory wbudowane w uchwyty roweru.

  1. Rower stacjonarny – jakiego typu potrzebujemy

Można wybierać spośród trzech typów, w zależności od pozycji, w jakiej zamierzamy ćwiczyć i efektów, jakie chcemy osiągnąć.

  • rower pionowy: najbardziej popularny model stacjonarny, którego pedały znajdują się w linii siodełka. Zalecany osobom z problemami kardiologicznymi oraz chorobami układu krążenia. Trening na pionowych rowerach podnosi wydolność oddechową, pojemność płuc oraz wzmacnia mięśnie ud i pośladków.

Nie ma jednak idealny. Z uwagi na pozycję, w jakiej się na nim ćwiczy, może przeciążać kręgosłup.

Średnie ceny – między tysiącem a dwoma tysiącami złotych

  • rower poziomy: pedały umieszczone są w linii zbliżonej do linii kierownicy. Dzięki temu nogi, podczas treningu, ustawiamy w pozycji poziomej. Są modele z szerokim siodełkiem i wyprofilowanym oparciem, co chroni odcinek krzyżowo – lędźwiowy kręgosłupa. Odległość między siodełkiem a pedałami można regulować.

Zajmuje więcej miejsca niż rower pionowy, więc w małym mieszkaniu trudno raczej go zmieścić. Cena droższych modeli to nawet 10 tysięcy, ale są i takie za kilkaset złotych.

  • rower spinningowy: ma stabilną konstrukcję opartą na stalowych elementach i jest przeznaczony do ćwiczeń bardziej dynamicznych i wyczynowych. Siodełko nie jest tak wygodne, jak w pozostałych rowerach, a kierownica przypomina dawne kolarzówki. Także pozycja, w czasie treningu, przypomina klasyczną pozycję kolarską.

Bez wątpienia jest też najbardziej skuteczny, jeśli chodzi o odchudzanie, kształtowanie mięśni nóg, brzucha oraz pośladków, a także – zwiększenie wydolności oddechowej i krążeniowej. Średnie ceny – od około tysiąca do ponad 5 tys. złotych.

Tańsze są rowery tak zwane mechaniczne, ale najczęściej pracują dość głośno. Najdroższe na rynku są rowery elektromagnetyczne, wyposażone w elektroniczną regulację oporu i znacznie cichsze.

  1. Trenażer – czyli domowy trening na ulubionym rowerze

Trenażer to całkiem wygodna alternatywa dla roweru stacjonarnego. Przede wszystkim ćwiczymy w domu na swoim rowerze, który dobrze znamy i do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Wystarczy go podpiąć. Chcemy wyruszyć do sklepu? Wystarczy odpiąć. Jeśli natomiast uznamy, że przestaliśmy potrzebować trenażera, możemy schować go do szafy. Zajmuje mniej miejsca niż rower stacjonarny, jest też od niego lżejszy.

Ponadto,  kupno trenażera, nie uderzy nas tak po kieszeniach, jak kupno wysokiej klasy roweru stacjonarnego. Najtańsze, typu Elite Qubo Fluid, kosztują około 1100 złotych. Niezłej klasy, kompatybilny z Windows i Mac Elite Direto X, czyli trenażer typu smart,  to około 4 tys. złotych. Jaki typ wybrać?

  • rolkowy: zaletą jest to, że dobrze symuluje prawdziwą jazdę na rowerze. Nie ma tu żadnego podparcia, więc musimy dbać o utrzymanie równowagi i koncentrację. W mniejszym stopniu natomiast trenażer uwzględnia ukształtowanie drogi, czyli duże podjazdy. Te trzeba sobie raczej wyobrazić;
  • magnetyczny: rower mocowany jest na specjalnej ramie z metalowych elementów. Dzięki temu staje się stabilny i nie grozi nam upadek, nawet jeśli zdekoncentruje nas domowa kłótnia między dziećmi. Magnesy odpowiadają za opór, a dołączona manetka pozwala na ustawianie go, dzięki czemu włożymy w jazdę tyle wysiłku, ile zechcemy. Ustawiając sobie większy opór uzyskujemy efekt bardziej stromego podjazdu;
  • hydrauliczny, wzbogacony elektroniką: używając tego typu trenażera musimy zdjąć tylne koło. Tak ogołocony dwuślad umieszczamy w specjalnej ramie z zamontowaną kasetą.

Ten typ trenażera pozwala na bardzo precyzyjną zmianę oporu i płynną jazdę, nie tylko bogatą w podjazdy, ale i zjazdy. Utrzymuje też łączność z tabletem, laptopem czy komórką. Możemy więc wgrać sobie różne trasy, a nawet wziąć udział w symulowanym wyścigu z innymi użytkownikami trenażerów.

To ostatnie, w okresie koniecznej izolacji, związanej z pandemią koronawirusa, jest poważnym argumentem na rzecz trenażera. W internecie  można znaleźć sporo zaproszeń do wirtualnych wyścigów różnymi znanymi trasami. Co istotne, wysiłek włożony w taki wyścig do wirtualnych nie należy.

Zobacz również

Aktualności
Elektryczny składany rower wielkości walizki, czyli JIVR

  • 21.03.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Wydarzenia
Częstochowskie MTB Etap Erowery

  • 11.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Zimowa edycja Światowego Dnia Dojeżdżania Rowerem do Pracy

  • 07.02.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Proste porady na czyszczenie i smarowanie łańcucha

  • 12.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Wydarzenia
Bieg Kolarski o Puchar Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej

  • 09.05.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Najdziwniejsze rowery świata

  • 10.08.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0