Wróć do aktualności

Jazda na rowerze w czasie pandemii COVID-19

Administrator Serwisu
24.03.2020r.
Komentarzy: 0

Wsiąść czy nie wsiąść na rower, kiedy króluje hasztag ZOSTAŃ W DOMU, szaleje koronawirus, a w mediach codziennie pojawiają się statystyki, które nie skłaniają do optymizmu?

Rower, który jak wszystko, trzeba stosować z umiarem, wydaje się jednym z bezpieczniejszych sposobów przemieszczania się i uprawiania sportu w epoce COVID-19. To, że potrzeba nam ruchu, odczuwamy coraz bardziej. Mięśnie domagają się już choć trochę wysiłku. Zmęczony mózg potrzebuje endorfin i innych widoków niż kuchnia, pokój, korytarz, łazienka. Być może dla wielu z Was ulubiony dwukołowiec okaże się remedium na większość dolegliwości, wynikających z izolacji. Pod warunkiem oczywiście, że będziecie trzymać się nie tylko kierownicy, ale i zasad.

  1. Zaostrzone przepisy a jazda na rowerze

Od dziś, czyli 24 marca 2020 obowiązuje ograniczenie przemieszczania się:

Obowiązek pozostania w domu nie dotyczy jednak dojazdu do pracy czy załatwiania niezbędnych codziennych potrzeb takich jak zakup jedzenia, lekarstw czy opieki nad bliskimi[1]

Chodzi przede wszystkim o to, żeby poprzez ograniczenie kontaktów międzyludzkich maksymalnie zmniejszyć szanse wzajemnego zakażania się COVID-2019. Zamknięte są szkoły, przedszkola i żłobki. Nie wolno gromadzić się, odwołano albo przeniesiono na inny termin wszelkie wydarzenia kulturalne i sportowe. Dokładnie określono odległość, z jakiej można rozmawiać z drugą osobą i ilu klientów może jednocześnie korzystać ze sklepu. Nie oznacza to jednak zakazu jeżdżenia na rowerze.

  1. Na rowerze szybciej i bezpieczniej

Dwukołowiec wydaje się bardziej bezpiecznym sposobem dotarcia na miejsce niż poruszanie się pieszo. Ma wyznaczone odrębne ścieżki. Nie da się też ukryć, że rower oznacza szybsze przemieszczanie się, niż pieszy marsz.

Rower pozwala uniknąć:

  • wyprawy do i z pracy autobusem lub tramwajem czyli skomplikowanej operacji logistycznej. Nie musicie unikać kontaktu z współpasażerami na przystanku i walki o połowę wolnych miejsc w tramwaju lub autobusie (zgodnie z przepisami tylko tylu pasażerów może jednorazowo przewieźć transport publiczny);
  • gorączkowego szukania miejsca parkingowego na osiedlach, gdzie większość osób pracuje zdalnie i nie da się już gdzie wcisnąć kolejnego samochodu. Na rowerze podjedziecie blisko domu lub bloku i stamtąd dostarczycie jedzenie czy lekarstwa potrzebującym;

Jak w każdej sytuacji, kiedy wychodzimy z domu, trzeba jednak zaopatrzyć się w rękawiczki i płyn dezynfekcyjny.  Po wyprawie można przetrzeć nim kierownicę i wyprać rękawiczki w temperaturze 60 stopni. Oczywiście „jednorazówek” nie pierzemy.

 

  1. Zakaz gromadzenia się czyli rowerowa samotność

Wszelkie tłumne wyprawy trzeba będzie, niestety, odłożyć na później. Jeśli więc czujemy potrzebę dłuższej przejażdżki, musimy się wybrać samodzielnie i poza ludzkie skupiska. Ewentualnie – w towarzystwie jednej osoby. Nie dotyczy to rodzin, co nie znaczy, że zabieramy na wycieczkę wszystkich wujków i ciotki.

Grupowe challenge możliwe są jedynie z domu, na rowerze stacjonarnym i za pośrednictwem platform internetowych.

Lepiej też zorientować się, czy las albo ulubiony szlak,  nie został zamknięty dla wszystkich osób spragnionych rekreacji. Dotyczy to, między innymi, Kampinosu, gdzie już na parkingu stykało się ze sobą zbyt wielu spacerowiczów. W efekcie obowiązuje zakaz wstępu.

  1. Więcej rekreacji, mniej wysiłku

Trzeba pogodzić się z faktem, że nie warto skupiać się na mistrzowskiej formie. Nawet olimpijczycy będą czekać na Igrzyska do przyszłego roku.

Jeśli […] trenujesz wysiłkowo, osłabiasz swój układ odpornościowy. Ciężki wysiłek wymaga regeneracji, twoje ciało musi więc walczyć o odbudowę mięśni. Tym samym rozpraszasz wewnętrzną stabilność i twój układ odpornościowy staje się mniej sprawny – uważa Mark Ridgewell, lekarz, który brał udział w badaniach dotyczących zależności między aktywnością sportową a odpornością na infekcje[2].

Układ odpornościowy jest najsłabszy w ciągu kilku godzin po wysiłku i dotyczy to nie tylko rowerzystów. Właśnie w tym czasie warto zjeść porządny posiłek i szczególnie starannie myć ręce, a także – unikać wszelkich spotkań. Po przejażdżce dajmy sobie czas na regenerację!

  1. Dlaczego warto jeździć na rowerze mimo pandemii

Długotrwały stres, związany z przebywaniem non-stop w domu, poczuciem uwięzienia, słuchaniem niepokojących wiadomości, nerwową atmosferą albo samotnością także osłabia odporność.

Lepiej więc poświęcić trochę czasu na produkcję endorfin. Nie ma sensu obawiać się jazdy na rowerze w chłodniejsze dni, chociaż warto pamiętać o ciepłej odzieży, najlepiej warstwowej. Przemarznięcie, samo w sobie, nie powoduje infekcji, ale sprawia, że łatwiej na nią zapadamy. Pod warunkiem, że mamy kontakt z drobnoustrojami, które ją wywołują.

We właściwych warunkach, bez marznięcia i przegrzewania się, 30 do 60 minut bardzo umiarkowanego, regularnego, rowerowego wysiłku wzmacnia odporność. Jeśli więc wyznaczycie sobie bezpieczną czyli raczej pustawą trasę przejażdżki, poprawicie sobie stan fizyczny i psychiczny.

  1. Kiedy nie wolno jeździć na rowerze

Zgodnie z przepisami, które obowiązują:

  • nie wolno nie tylko jeździć na rowerze, ale w ogóle wyjść z domu, jeśli jesteście objęci kwarantanną. Nawet, jeśli czujecie się świetnie, za kilka dni może okazać się, że już tak świetnie nie jest. Poza tym, nawet jeśli przechodzicie COVID-19 bezobjawowo, możecie zarazić kogoś, kto sobie z tą chorobą nie poradzi. Za wyjście z domu w czasie kwarantanny grożą tez poważne kary;
  • z tych samych powodów nie powinniście wybierać się na rower, jeśli czujecie się źle – zwłaszcza, jeśli to objawy typowe dla koronawirusa, czyli przede wszystkim kaszel, gorączka i duszności. To nie znaczy, że zwykłą grypę, czy inną infekcję można pomijać. Chorzy na rowerze nie jeździmy!;
  • jeśli cierpicie na jakąś poważną kontuzję. Lekarze są teraz skupieni na walce z epidemią i trudno będzie o szybką pomoc, jeśli, na przykład, zwichnięta noga nagle spuchnie.

 

[1]https://www.gov.pl/web/koronawirus/wprowadzamy-nowe-zasady-bezpieczenstwa-w-zwiazku-z-koronawirusem

[2]  https://www.evanscycles.com/coffeestop/advice/colds-flu-avoiding-them-and-riding-with-a-virus

Zobacz również

Wydarzenia
Święto Cykliczne w Szczecinie

  • 11.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Stosuj zasady #zerowaste

  • 15.05.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Niebezpieczne rowery elektryczne

  • 20.04.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Rower elektryczny – dajmy się ponieść prądowi

  • 05.02.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Rowerzysto, trzymaj formę nawet w domu!

  • 20.03.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Zaparkuj klimatycznie

  • 07.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0