Wróć do aktualności

Jak buduje się polska moda na rower?

Administrator Serwisu
28.11.2018r.
Komentarzy: 0

Kampania „Kręć Kilometry” bez wątpienia idealnie wpisała się w modę na rowery. Fundacja Allegro All For Planet już osiem lat temu postawiła na ten pojazd i zrównoważony transport, montując stojaki w miastach, które wykręciły najwięcej kilometrów w ramach kampanii „Kręć Kilometry”. Trudno teraz stwierdzić, czy to dzięki tej kampanii rower staje się coraz bardziej popularny, czy po prostu to był odpowiedni moment, aby z nią wystartować.

Wyniki kampanii „Kręć Kilometry po technologię” potwierdzają to, co widzimy na ulicach polskich miast. Od kilku lat jeździmy na rowerach coraz więcej i częściej. Dojazdy do pracy na dwóch kółkach przestały być ekstrawagancją, a dla wielu osób stały się codziennością. Zmieniamy też typy używanych rowerów i lepiej dopasowujemy je do swoich potrzeb. Stajemy się bardziej świadomymi uczestnikami ruchu drogowego. W ślad za tym idą inwestycje w ścieżki i parkingi rowerowe. Cieszymy się, że Fundacja Allegro All For Planet i jej działania stały się częścią pozytywnej zmiany w Polsce – mówi Krzysztof Śpiewek, członek zarządu Fundacji Allegro All For Planet.

Coraz więcej kilometrów

Kampania „Kręć Kilometry” jest najlepszym barometrem uczuć, jakim darzymy rowery, bo na podstawie danych zebranych z aplikacji powstały już dwa raporty „Rowerowa Polska”, które pokazują, jak rozwija się moda na rower w Polsce. W 2016 roku w ramach kampanii przeprowadzona została też ankieta, na podstawie której m.in. wiemy, że aż 78% cyklistów potwierdziło, że jeździ rowerem codziennie lub kilka razy w tygodniu, a 15% – kilka razy w miesiącu. Wśród badanych tylko około 7% korzysta z roweru średnio raz w miesiącu lub rzadziej. Co ciekawe, 2/3 aktywnych rowerzystów to także kierowcy.

Przez 7 lat rowerzyści pokonali w ramach kampanii łącznie ponad 140 milionów kilometrów, a w samym 2018 roku było to ponad 75 milionów kilometrów. To aż połowa tego, co udało się wykręcić przez poprzednie 6 sezonów! Tylko w 2018 roku w kampanii „Kręć Kilometry” udział wzięło 200 tysięcy rowerzystów!

Coraz częściej do pracy i coraz dalej

Na przestrzeni lat widać też, że hasło „rowerem do pracy” Polacy wzięli sobie do serc. Widać to, gdy porówna się dane z obu raportów. Jeszcze w 2016 roku zdecydowana większość badanych rowerzystów (93%) korzystała z roweru w celach rekreacyjnych, natomiast ponad połowa wykorzystywała swój jednoślad w codziennych obowiązkach – jeździła nim do pracy, na uczelnię czy po zakupy. 51% polskich rowerzystów określić można było więc mianem rowerzysty miejskiego, czyli takiego, który wykorzystuje rower jako podstawowy środek transportu. Natomiast już dwa lata później, w 2018 roku, proporcje się zmieniły i najwięcej aktywności rowerowych rejestruje się od poniedziałku do piątku, co pozwala twierdzić, że roweru używamy głównie do dojazdu do pracy. Jeździmy też dalej, szczególnie w weekendy. Mediana dystansów wzrosła od 2016 do 2018 roku o 1 do 2 kilometrów dla każdego dnia tygodnia.

Coraz większa sprzedaż

Wzrost zainteresowania rowerami widać też na samym Allegro. Sezon na sprzedaż dwóch kółek zaczyna się już w marcu i trwa aż do czerwca. Do września za to najlepiej sprzedają się rowerowe akcesoria. Ciekawe jest to, że liczba kobiet, które kupują rower przez Internet, jest coraz mniejsza. Czyżby panie były obdarowywane takim prezentem przez panów? Tego możemy się jedynie domyślać.

Jak podkreśla Dagmara Brzezińska-Marcu, Market Director z Allegro, dane pokazują jednoznacznie, że serwis jest ważną częścią polskiej mody rowerowej. – Kupowanie roweru i akcesoriów do niego na Allegro stało się oczywistością. Łączne liczby sprzedawanego sprzętu rowerowego pokazują co roku, że mamy w Polsce systematycznie wzrastający trend do inwestowania w rower, a więc rowerową technologię i tym samym nasze zdrowie – mówi.

Liczby mówią same za siebie. Jeszcze w 2014 roku na Allegro kupiono 866 490 sztuk sprzętu rowerowego, natomiast do końca sierpnia 2018 roku było to już 1 207 870 sztuk, co pozwala podejrzewać, że wynik z 2014 roku na koniec 2018 roku będzie dwa razy wyższy.

Najczęściej kupowanym akcesorium do roweru w 2016 roku było oświetlenie (37%) i odblaski (12%), a także sprzęt bagażowy (11%), ale z czasem moda w 2018 roku zmieniła się na rzecz liczników (26%). Więcej rzeczy też przewozimy, bo sprzedaż sprzętu bagażowego wzrosła do 14,39%. Zmalała natomiast sprzedaż oświetlenia do niewiele ponad 25%. Czyżby cykliści zaczęli uważać, że są lepiej widoczni na drodze?

Ważny jest też rodzaj

Ale przecież nie tylko o ilość chodzi. Ważna jest też jakość i odpowiednio dobrany sprzęt. W tej kwestii jesteśmy coraz bardziej świadomi. Wiemy, że szczególnie ważne jest bezpieczeństwo dzieci, dlatego dobieramy rower odpowiedni do wieku dziecka i jego wzrostu. Kiedyś dzieliliśmy je na te dziecięce i te dla dorosłych. Dziś coraz częściej kupujemy rowery pośrednie, tak zwane juniory. Dzięki temu w kampanii „Kręć Kilometry” biorą udział nie tylko dorośli, ale całe rodziny, razem z tymi mniejszymi, i tymi większymi dziećmi.

Z raportu „Rowerowa Polska” i danych sprzedażowych Allegro wynika, że najczęściej na Allegro kupowane są rowery miejskie, na drugim miejscu są rowery MBT, czyli tzw. górskie. Na trzecim miejscu w sprzedaży na Allegro są rowery dziecięce. W 2016 roku pojawiły się rowery junior i od tego czasu są coraz częściej wybieranym rodzajem dwóch kółek. Na popularności też nie tracą rowery trekkingowe – od 2014 roku są niezmiennie na czwartym miejscu wśród sprzedanych rowerów.

Regiony inwestują

Modę na rower widać też w miejskich inwestycjach. Ścieżki rowerowe rosną jak grzyby po deszczu, a gminy co roku rezerwują środki na rozwój i modernizację infrastruktury rowerowej. – W regionalnym programie operacyjnym naszego województwa na lata 2014–2020 na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznaczymy ponad 130 mln zł, czyli kwotę ponad dwukrotnie wyższą niż w poprzedniej perspektywie finansowej – mówi Beata Krzemińska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego woj. kujawsko-pomorskiego, w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Lokalna infrastruktura to jedno. Widać zapotrzebowanie na ogólnopolskie ścieżki rowerowe. Dlatego po Green Velo planowany jest kolejny szlak rowerowy – Blue Velo – który ma liczyć tysiąc kilometrów, prowadzić wzdłuż Odry – od Bałtyku do granicy z Czechami na Śląsku, przez pięć województw (śląskie, opolskie, dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie). Co ważne, szlak będzie zintegrowany z trasami niemieckimi i z siecią EuroVelo. Teraz już nic nie zatrzyma cyklistów głodnych prawdziwej przygody!

Nikogo nie trzeba przekonywać, że rower to nie tylko alternatywa dla samochodu, dzięki któremu unikamy korków. To także zdrowie i aktywność, szczególnie potrzebne, gdy godzinami siedzimy przed komputerami w pracy czy domu. Kampania „Kręć Kilometry” skutecznie nas zachęca do tego rodzaju aktywności. To co, od maja znów zaczynamy kręcić?

Anna Gardyniak

Zobacz również

Wydarzenia
Ogólnopolski wyścig przełajowy, memoriał Mariana Kegela

  • 25.07.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
200 lat roweru, czyli historia pełna zmian

  • 29.09.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Wydarzenia
Bieg Kolarski o Puchar Henryka Sienkiewicza

  • 09.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Najdziwniejsze rowery świata

  • 10.08.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Poznań ma pierwszy w mieście licznik rowerowy

  • 09.04.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Trwa największa rowerowa rywalizacja polskich miast!

  • 13.06.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0