Wróć do aktualności

Co się najczęściej psuje w rowerze?

Administrator Serwisu
29.10.2020r.
Komentarzy: 0

Ze złośliwością przedmiotów nieożywionych, a także ich części, spotykamy się właściwie na każdym kroku. Rower, jakkolwiek dla wielu z Was jest najbliższym przyjacielem, także może okazać się zaskakująco nieobliczalny. Warto więc nie tylko liczyć się z różnego typu niespodziankami, które mogą przydarzyć się w trasie, ale i odpowiednio się do nich przygotować. Tym bardziej, że warsztaty rowerowe wciąż są oblężone, albo, z powodu pandemii, zamknięte. Niewykluczone więc, że naprawą zajmiecie się sami. Jeśli nie uda Wam się dotrzeć osobiście do sklepu z częściami rowerowymi, pamiętajcie, że jest jeszcze Internet. Jeszcze albo przede wszystkim.

  1. Przebita dętka

Ten typ dramatu przeżył chyba każdy. Coraz ciężej pedałować, coraz mniej powietrza w kole, a na końcu – znalezisko. Wbity w koło kamień, gwóźdź, niezidentyfikowany metalowy element, grube szkło. Na drodze można natrafić na sporo ostrych przedmiotów, dlatego trzeba być gotowym do walki.

To oznacza, że zabieramy ze sobą na przejażdżkę łatkę, klej i mały kawałek papieru ściernego. Przydadzą się też łyżki do opon i pompka. Najpierw usuwamy ostry przedmiot, który utkwił w oponie, a następnie zdejmujemy ją z obręczy. Do dziury w dętce przyklejamy łatkę. Wcześniej powinniśmy lekko przetrzeć papierem ściernym brzegi uszkodzenia i już można przykleić łatkę. Na końcu zakładamy oponę na obręcz i przy pomocy pompki przywracamy ciśnienie w kole.

Do tej operacji potrzebujemy oczywiście odpowiedniego zestawu, który pozwoli nam naprawić rower na trasie, bez holowania do domu. Może to być, na przykład, cały zestaw naprawczy

Cena – to około 30 złotych, a w poręcznej, niewielkiej torbie, znajdziecie, między innymi, scyzoryk z najpotrzebniejszymi kluczami, 6 łatek do dętek, 1 tubkę kleju do gumy, 2 łyżki do ściągania opony i wentylek.

Jeśli podróżujecie rowerem codziennie, a do tego na dłuższych trasach – warto zainwestować w opony bezdętkowe

Ceny są, co prawda, zdecydowanie wyższe, ale proporcjonalne do komfortu jazdy. Dlatego warto kupić raz i na dłużej, niż naprawiać co tydzień. Opona bezdętkowa wypełniona jest specjalnym mlekiem na bazie lateksu, które łata uszkodzenia. Po 4-6 miesiącach dobrze jest te wypełniacz wymienić, bo traci elastyczność, czyli zasycha. Takie mleko lateksowe można kupić osobno, bez opony.

Podstawowa zasada – niezależnie od typu opon, stawiajmy na sprawdzone marki, np. Schwalbe, Continental, Michelin, IRC i  WTB.

  1. Zerwany łańcuch

To też częsta, niezbyt atrakcyjna przygoda, jaka może nas spotkać w czasie jazdy. Bez łańcucha raczej nie ujedziemy. Najlepszym rozwiązaniem jest przejrzenie roweru przed przejażdżką i ewentualna wymiana takiego mocno zużytego na nowy. Warto więc mieć w domu zapasowy łańcuch 

Jeśli już stało się, a zapasowego łańcucha nie mamy, najlepiej ten uszkodzony skrócić. Potrzebny więc będzie skuwacz  i zapasowa spinka.

Cena takiego klucza, do skuwania i rozkuwania łańcucha to około 10 zł. Są też droższe, ale, jak w każdym przypadku, wybór zależy od rodzaju i klasy roweru.

  1. Wyrwana przerzutka

Co ciekawe, przednie przerzutki raczej się nie psują. Tylne – wręcz przeciwnie. Wystarczy, że coś wplącze się między ową przerzutkę i koło.

Zazwyczaj, jeśli przerzutka się urwie, pozostaje tylko odpowiednie skrócenie łańcucha. Czyli – znów będzie nam potrzebny skuwacz. Po dotarciu do domu, możemy się zastanowić nad kupnem nowej.

To wydatek od 100 do ponad 300 złotych. W zależności od roweru można zdecydować się na przerzutkę SHIMANO DEORE XT RD-M8000 11RZ GS 39T TYŁ SHADOW+, albo na tańszą, za około 50 zł SHIMANO TOURNEY RD-TY300 TX35 6/7rz

Trzeba też zwrócić uwagę na sposób mocowania przerzutki – hak, czy śruba. Od tego zależy wybór. Tutaj akurat podpowiadamy Wam przerzutki montowane na śrubę.

Oczywiście, przed dokonaniem zakupu warto dokładnie sprawdzić, jaki typ wymienianej części czy wyposażenia roweru, będzie do niego pasował.

Pamiętajcie jednak, że własnoręczne naprawy mogą uratować rowerową wycieczkę. A poza tym – ćwiczenie czyni mistrza. Stopniowo więc opanujecie i bardziej skomplikowane rowerowe konstrukcje.

 

Zobacz również

Aktualności
Bądź zdrów na rowerze, czyli 9 powodów dla których warto być cyklistą

  • 08.08.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Rower miejski w Łodzi nie dotrze na otwarcie sezonu?

  • 31.01.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
8 miejsc na rowery w pociągach

  • 23.10.2018r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Włoski rząd walczy z koronawirusem i dopłaca do rowerów

  • 04.05.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
E-rower to już nie jest pieśń przyszłości

  • 25.01.2019r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0
Aktualności
Rowerzysto, płyny to podstawa. Co i ile pić dla zdrowia

  • 28.06.2020r.
  • Administrator Serwisu Administrator Serwisu
  • 0